Een track & trace als onderdeel van je farmaceutisch zorgsysteem, is een grote wens van onze APRO gebruikers. Hier zijn we dan ook mee aan de slag gegaan en op dit moment wordt er in een aantal pilot-apotheken getest met de eerste versie van APRO track & trace. Tijdens een pilot-fase hebben we natuurlijk veel contact met elkaar. Vorige week zijn onze key user Annette Breedveld en informatie analist Arthur Meilink op bezoek geweest bij een van deze pilot-apotheken om ervaringen op te halen en een goed beeld te krijgen of de doorontwikkeling past bij de wensen van de markt.
Hoe het begon…
Het ontwerpen, functioneel en technisch, is één van de startmomenten van de ontwikkeling van nieuwe functionaliteit. Een stevig fundament is essentieel en vergt het nodige denkwerk. Na het nodige gespar, gebroed en overleg met elkaar én de gebruikers, stonden de grote lijnen voor de APRO track & trace op papier!
De eerste stappen
Bij APRO ontwikkelen we op een Agile manier: korte sprints maken continu kleine stapjes vooruit in de doorontwikkeling van APRO. We kunnen bijsturen als dat nodig is en gebruikers zien de nieuwe ontwikkelingen iedere keer in de updates van APRO. Deze aanpak werkt prettig voor zowel de gebruiker als Promedico, waardoor we deze route ook voor de APRO track & trace toegepast hebben.
We zijn gestart met het aan kunnen maken van locaties in je apotheek. Dit kun je eenvoudig per bulk doen en is een eenmalige actie.
Vervolgens hebben we het mogelijk gemaakt om de aangemaakte (vrije) locaties te selecteren zodra je lokaal gaat uitvullen in je apotheek. Op het moment dat je uitgevuld hebt in APRO, ga je de medicatie voor de patiënt natuurlijk opbergen. Werk je met central filling, loop je dezelfde stappen door bij het inboeken van de artikelen van de order op patiëntniveau.
Je krijgt onderstaande schermpje te zien en alleen de beschikbare locaties worden getoond:
Als er voor een patiënt al iets klaar ligt, zie je dit direct en kun je kiezen voor een nieuwe locatie of voor het toevoegen van de medicatie aan de bestaande locatie.
Zodra je medicatie wilt uitgeven, zie je direct bij de patiënt waar APRO track & trace de medicatie geplaatst heeft. Zo heb je altijd alle informatie bij de hand en is ook het zoeken in je apotheek voor de track & trace verleden tijd.
Na het ter hand stellen, wordt de locatie natuurlijk weer vrijgegeven voor een nieuwe bundel.
In de praktijk
De apotheek die bezocht werd door Annette en Arthur is erg enthousiast.
“Zo fijn dat je direct na het uitvullen de locatie kunt kiezen!”
De eerste locatie die vrij is, wordt ook als eerste getoond in APRO. Een tip die hierbij gegeven werd, is om de eerste locaties die je aanmaakt, zo centraal mogelijk bij de balie te kiezen. Zo toont APRO altijd de dichtsbijzijnde vrije locatie als eerste en hoef je minder afstand af te leggen in de apotheek. Daar was vooral het team erg blij mee.
“Prettig dat alles volledig in APRO staat en je niet meer hoeft te wisselen van schermen.”
Op het etiket wordt de locatiecode afgedrukt. Dat is handig, omdat het op deze manier niet noodzakelijk is om het pakketje direct op de juiste afhaallocatie te leggen.
Nieuwsgierig hoe het eruit ziet in de apotheek?
Kijk het filmpje om een impressie te krijgen van deze eerste stap van APRO track & trace in de apotheek.
Op naar de volgende stap
Zodra de apotheek aan de slag gaat met de nieuwe functionaliteiten in de release van APRO, is het APRO team op de achtergrond al druk bezig met de volgende versie. Zo ook voor de ontwikkelingen van APRO track & trace.
De eerstvolgende stap die genomen wordt, is de communicatie richting de patiënt. Je wilt natuurlijk de patiënt informeren zodra de medicatie klaar ligt. Daarnaast zijn er vást nog andere triggers die je graag in wilt kunnen stellen met elk een net wat andere berichtinhoud. In de volgende release van APRO meer hierover.
Daarnaast werken we aan de toekenning van de locaties door middel van een scan zodat dit nóg sneller gaat dan nu. Dit gaat eenvoudig via je telefoon, met de app die je ook gebruikt voor het digitaliseren van papieren recepten in APRO.
Deze volgende stappen zijn in de volgende release al zichtbaar! Alle APRO gebruikers kunnen de nieuwe release over ongeveer 4 weken verwachten.
Wil je meer weten?
Maak je gebruik van APRO en wil je meer weten over APRO track & trace? Neem dan contact op met servicedesk. Tot 2021 wordt APRO track & trace kosteloos aangeboden binnen je APRO-abonnement!
Maak je nog geen gebruik van APRO en ben je nieuwsgierig? Neem dan contact met ons op. Een afspraak kan natuurlijk ‘live’ (met 1,5 meter in acht genomen) bij je in de apotheek, of online zodat je zelf de deur niet uit hoeft! Tot snel!