Duizendpoot Hanneke Tan-Koning over Sanday
16 januari 2023

Fanatiek geocacher, doorgewinterde haker, moeder van drie inmiddels volwassen kinderen en niet te vergeten apotheekhoudend huisarts in Medisch Centrum de Weght: maak kennis met Hanneke Tan-Koning, de eerste gebruiker van Sanday. Hoe ze al die balletjes hooghoudt? Dat is ook voor ons nog een raadsel. Voor Hanneke lijkt dit trouwens de normaalste zaak van de wereld: “Ik ben gewoon graag bezig. Mensen keken daar in het begin nog weleens raar van op, want ik kan gerust mailtjes versturen op eerste kerstdag!, aldus Hanneke.

Hanneke steekt niet alleen thuis haar handen uit de mouwen: ook bij Promedico powered by Sanday heeft ze een lange geschiedenis. Al tien jaar is de praktijkhouder lid van de softwarecommissie van VDF. Drie jaar geleden nam ze de ook de verantwoordelijkheid van praktijkadviseur op zich: ik ben niet eens ICT-geschoold, maar bij Promedico was er altijd wel iemand die bereid was om het uit te leggen. Inmiddels weet ik daarom heel veel van software. Soms gebruik ik zelfs taal waarvan ik denk: waar haal ik het vandaan?’”

Technische make-over  

Hanneke bracht haar technische kennis letterlijk in de praktijk: na een carrière van 20 jaar in Giethoorn, toverde ze haar nieuwe praktijk in Nieuwe-Tonge om naar een heus ICT-paradijs. Na een maand verving ze de software waarmee de praktijk al werkte: “en dat was hard nodig. Je wilt namelijk niet weten wat voor een pak papier ik aan het eind van de dag nog op mijn bureau kreeg. Dat systeem voldeed gewoon niet meer aan de eisen van deze tijd, of aan mijn eisen in ieder geval”.

“Het oude systeem voldeed gewoon niet meer aan mijn eisen: je wilt niet weten wat voor een pak papier ik aan het eind van de dag nog op mijn bureau kreeg”

Ook de verouderde hardware nam ze flink onder handen. Dat is volgens Hanneke een terugkomend probleem bij veel praktijken: “ik heb gevallen gezien waarbij de routers bijna uit de kast vielen, die hingen nog net vast aan één kabeltje. Iemand hoeft er maar achter blijven te haken en je volledige systeem ligt eruit. Nu staat het bij ons gewoon in een afgesloten kast met koeling”. Deze goede technische basis is belangrijk. “Kwaliteit is een direct gevolg van een goed ICT-systeem”, verzekert ze.  

Modelpraktijk 

Medisch Centrum de Weght wordt nu gebruikt als IT-voorbeeld in de zorggroep. Door deze prestatie en Hannekes brede technische kennis, was de aanstelling als CMIO (Chief Medical Information Officer) daarom niet geheel onverwachts. Hanneke is nu hét aanspreekpunt voor huisartsen die vragen hebben over eHealth, digitalisering en ICT. Een extra verantwoordelijkheid in haar nogal barstensvolle takenpakket. Wij vinden het maar knap, zo’n rasechte alleskunner.  

Sanday, het nieuwe platform

Om als eerste over te stappen naar een nieuw systeem moet je lef hebben. De overstap was voor Hanneke alleen geen baanbrekende verrassing. “Dat heeft alles te maken met vertrouwen”, legt ze uit. “Aan de ene kant komt dat door Gijs, CEO. Hij is heel benaderbaar en neemt ook echt aan wat je zegt. Zeker voor een HIS-leverancier is dat bijzonder, want er zijn maar weinig partijen die écht kijken naar wat we op de werkvloer nodig hebben.”

“Vertrouwen is voor mij het belangrijkst. Zeker voor een HIS-leverancier is dat essentieel”

Aan de andere kant heeft Hanneke het volste vertrouwen in de functionaliteit van het platform zelf: “ik geloof oprecht dat we op weg zijn naar het beste product van Nederland. Sanday is toekomstbestendig en maakt gebruik van de goede dingen van een ander, weet Hanneke. “Maar, het allerbelangrijkste is dat het een platform is dat voor mij werkt. Ik moet me niet hoeven aanpassen aan een HIS, dat moet andersom. Daarom moet het platform meeveren op wat de toekomst brengt. Alle moderne snufjes, zoals spraakherkenning en AI, moeten daarom beschikbaar worden voor ons. Dat hoeft niet allemaal in het product zelf te zitten: als je het maar kan koppelen, of nog liever: integreren.”

In één middag over 

Alhoewel Medisch centrum de Weght gebruik maakte van een andere HIS-leverancier, verliep de conversie naar Sanday soepeltjes. “We vonden het wel spannend van tevoren, maar eigenlijk was het gewoon heel simpel”, vertelt Hanneke lachend, “binnen een middagje konden we al inloggen op Sanday”.  

Snel geleerd

Ook duurde het niet lang voordat de praktijkmedewerkers Sanday onder de knie hadden: “tuurlijk, de eerste dagen waren we bekaf en er was toen ook nog geen leeromgeving beschikbaar. Inmiddels is die ontwikkeld, maar wij moesten bij elk knopje uitgaan van onze intuïtie.”  

Hanneke is daarom vooral onder de indruk van de steile leercurve: “Na een week kwam Gijs onverwachts binnenlopen en zei: “jullie hebben gewoon de rust weer terug in de praktijk”. Dat klopte. Er werd door iedereen gewoon lekker gewerkt: we waren weer op stoom”.  

De wensput

“Nog wensen?”, vroegen we aan Hanneke. “Ja”, antwoordde ze, “ik zou graag een rapportagefunctie willen zien met alle statistieken van mijn praktijk”. Gelukkig hebben Hanneke en het ontwikkelteam dagelijks contact en is deze wens allang in vervulling gegaan. Hanneke, de eerste dashboards zijn gemaakt! Nog even wat testen en finetunen en dan komen alle mooie statistieken er zeker.   

Meer nieuws

Vind hier het laatste Promedico nieuws.

De rebranding van APRO

De rebranding van APRO

Je leest het goed. Er gaan een aantal veranderingen plaatsvinden rondom APRO en het Sanday-platform. Zo verandert in het 2e kwartaal van dit jaar de naam van APRO naar Sanday en krijgt de software een make-over naar de Sanday-stijl. Wil je weten...

Terugblik 2022

Wat een jaar. 365 dagen waarin veel is gebeurd: we brachten mooie releases uit, haalden de...

Nieuwsbrief

Blijf op de hoogte

Regelmatig versturen we nieuwsbrieven afgestemd op apothekers, huisartsen of apotheekhoudende huisartsen. Schrijf je nu in en blijf op de hoogte van de laatste trends en ontwikkelingen.