Duizendpoot Hanneke Tan-Koning over Sanday

16-01-2023

De eerste gebruiker over het nieuwe platform

Fanatiek geocacher, doorgewinterde haker, moeder van drie –inmiddels volwassen– kinderen en niet te vergeten apotheekhoudend huisarts in Medisch Centrum de Weght: maak kennis met Hanneke Tan-Koning, de eerste gebruiker van Sanday. Hoe ze al die balletjes hooghoudt? Dat is ook voor ons nog een raadsel. Voor Hanneke lijkt dit trouwens de normaalste zaak van de wereld: “Ik ben gewoon graag bezig. Mensen keken daar in het begin nog weleens raar van op, want ik kan gerust mailtjes versturen op eerste kerstdag!”, aldus Hanneke.
Hanneke steekt niet alleen thuis haar handen uit de mouwen: ook bij Promedico – poweredby Sanday heeft ze een lange geschiedenis. Al tien jaar is de praktijkhouder lid van de softwarecommissie van VDF. Drie jaar geleden nam ze de ook de verantwoordelijkheid vanpraktijkadviseur op zich: “ik ben niet eens ICT-geschoold, maar bij Promedico was er altijd wel iemand die bereid was om het uit te leggen.Inmiddels weet ik daarom heel veel van software. Soms gebruik ik zelfs taal waarvan ik denk: ‘waar haal ik het vandaan?’”

Technische make-over

Hanneke bracht haar technische kennis letterlijk in de praktijk: na een carrière van 20 jaar in Giethoorn, toverde ze haar nieuwe praktijk in Nieuwe-Tonge om naar een heus ICT-paradijs. Na een maand verving ze de software waarmee de praktijk al werkte: “en dat was hard nodig. Je wilt namelijk niet weten wat voor een pak papier ik aan het eind van de dag nog op mijn bureau kreeg. Dat systeem voldeed gewoon niet meer aan de eisen van deze tijd, of aan mijn eisen in ieder geval”.

“Het oude systeem voldeed gewoon niet meer aan mijn eisen: je wilt niet weten wat voor een pak papier ik aan het eind van de dag nog op mijn bureau kreeg”

Ook de verouderde hardware nam ze flink onder handen. Dat is volgens Hanneke een terugkomend probleem bij veel praktijken: “ik heb gevallen gezien waarbij de routers bijna uit de kast vielen, die hingen nog net vast aan één kabeltje. Iemand hoeft er maar achter blijven te haken en je volledige systeem ligt eruit. Nu staat het bij ons gewoon in een afgesloten kast met koeling”. Deze goede technische basis is belangrijk. “Kwaliteit is een direct gevolg van een goed ICT-systeem”, verzekert ze.

Modelpraktijk

Medisch Centrum de Weght wordt nu gebruikt als IT-voorbeeld in de zorggroep. Door deze prestatie en Hannekes brede technische kennis, was de aanstelling als CMIO (Chief Medical Information Officer) daarom niet geheel onverwachts. Hanneke is nu hét aanspreekpunt voor huisartsen die vragen hebben over eHealth, digitalisering en ICT. Een extra verantwoordelijkheid in haar nogal barstensvolle takenpakket. Wij vinden het maar knap, zo’n rasechte alleskunner.

Het nieuwe platform

Om als eerste over te stappen naar een nieuw systeem moet je lef hebben. De overstap was voor Hanneke alleen geen baanbrekende verrassing. “Dat heeft alles te maken met vertrouwen”, legt ze uit. “Aan de ene kant komt dat door Gijs, CEO. Hij is heel benaderbaar en neemt ook echt aan wat je zegt. Zeker voor een HIS-leverancier is dat bijzonder, want er zijn maar weinig partijen die écht kijken naar wat we op de werkvloer nodig hebben.”

“Vertrouwen is voor mij het belangrijkst. Zeker voor een HIS-leverancier is dat essentieel”

Aan de andere kant heeft Hanneke het volste vertrouwen in de functionaliteit van het platform zelf: “ik geloof oprecht dat we op weg zijn naar het beste product van Nederland. Sanday is toekomstbestendig en maakt gebruik van de goede dingen van een ander”, weet Hanneke. “Maar, het allerbelangrijkste is dat het een platform is dat voor mij werkt. Ik moet me niet hoeven aanpassen aan een HIS, dat moet andersom. Daarom moet het platform meeveren op wat de toekomst brengt. Alle moderne snufjes, zoals spraakherkenning en AI, moeten daarom beschikbaar worden voor ons. Dat hoeft niet allemaal in het product zelf te zitten: als je het maar kan koppelen, of nog liever: integreren.”

In één middag over

Alhoewel Medisch centrum de Weght gebruik maakte van een andere HIS-leverancier, verliep de conversie naar Sanday soepeltjes. “We vonden het wel spannend van tevoren, maar eigenlijk was het gewoon heel simpel”, vertelt Hanneke lachend, “binnen een middagje konden we al inloggen op Sanday”.

Ook duurde het niet lang voordat de praktijkmedewerkers Sanday onder de knie hadden: “tuurlijk, de eerste dagen waren we bekaf en er was toen ook nog geen leeromgeving beschikbaar. Inmiddels is die ontwikkeld, maar wij moesten bij elk knopje uitgaan van onze intuïtie.”

Hanneke is daarom vooral onder de indruk van de steile leercurve: “Na een week kwam Gijs onverwachts binnenlopen en zei: “jullie hebben gewoon de rust weer terug in de praktijk”. Dat klopte. Er werd door iedereen gewoon lekker gewerkt: we waren weer op stoom”.

De wensput

“Nog wensen?”, vroegen we aan Hanneke. “Ja”, antwoordde ze, “ik zou graag een rapportagefunctie willen zien met alle statistieken van mijn praktijk”. Gelukkig hebben Hanneke en het ontwikkelteam dagelijks contact en is deze wens allang in vervulling gegaan. Hanneke, de eerste dashboards zijn gemaakt! Nog even wat testen en finetunen en dan komen alle mooie statistieken er zeker.

Ook interessant

07-12-2022

De ‘Consult-to-go app’, een patiëntdossierinzage op je smartphone!

We ontwikkelen een Consult-to-go-app voor Sanday voor de Huisarts. Zo zie je optimaal al je patiëntdossiers in: ideaal voor een patiëntbezoek.

Consult-to-go App
27-10-2023

Sanday's Consult to Go App: Download 'm nu

Met de nieuwe Sanday app vervoer je alle informatie die je nodig hebt tijdens een visite in je broekzak. Je vindt de app nu in de AppStore!

25-09-2023

Sanday en PharmaPartners samen in actie

Sanday en Pharmapartners tekenen een intentieverklaring waarmee ze de uitwisseling van medicatiegegevens gaan verbeteren

Samenwerking Sanday en PharmaPartners
19-03-2024

Recept autorisatiescherm in ASP: De Grote Make-over

In de release van ASP vond je de nieuwe versie van het Recept autorisatiescherm. Lees hoe huisarts en softwarecommissielid Menno wat er allemaal komt kijken bij deze monsterklus.

Recept autorisatiescherm
31-10-2022

Gegevensbeveiliging bij Sanday

Een data lek. Je hebt er vast wel eens over gehoord of gelezen. Misschien heb je zelfs wel eens een e-mail of brief gehad van een instantie met de vermelding dat bepaalde gegevens van je gelekt zijn. Fijn is het niet. Zeker niet wanneer dit gevoelige data betreft. Maar wat verstaan we precies onder een data lek? Hoe herken je deze en, belangrijker nog, hoe voorkom je het? Rutger van den Brink is security officer bij Sanday. Hij vertelt je hier graag meer over en wat wij doen om het lekken van data te voorkomen.

24-08-2023

Nieuw in ASP: Log in met de authenticator-app!

In de nieuwe update van ASP (2023.3) vereenvoudigden we jouw inlogproces. Vanaf nu kan je inloggen via tweefactorauthenticatie (2FA)! Geen fysieke digipassen meer: je meldt je gewoon aan met je smartphone via een (gratis) authenticator-app.