OPEN: Zijn jullie klaar voor online dossierinzage? – Deel 2
22 jun, 2020

In deel 2 van deze nieuwsbrief gaan we in op de keuze tussen een patiëntportaal of PGO voor het online beschikbaar stellen van patiëntdossiers. Verder bespreken we welke gegevens uit het dossier voor de patiënt beschikbaar komen en welke invloed een zorgverlener daarop heeft.

Onderwerpen die we in deze nieuwsbrief behandelen:

  • Wat zijn de verschillen tussen een patiëntportaal en een PGO?
  • Welke informatie komt er beschikbaar voor patiënten en hebben zorgverleners daar invloed op?
  • En hoe zit het dan met de AVG?
  • Wie is verantwoordelijk voor wat?
  • Wat wordt er van zorgverleners verwacht?
  • Welke vragen zijn er bij ons binnengekomen na de eerste OPEN nieuwsbrief
  • Patiëntportaal of PGO?

Online inzage is geen wettelijke verplichting, maar wel een vereiste om mee te kunnen doen aan het OPEN-programma. Om dit voor patiënten te regelen, is er de keuze tussen een patiëntportaal of een Persoonlijke GezondheidsOmgeving (PGO). Om een goede keuze te kunnen maken, hebben we de verschillen op een rijtje gezet.

Welke informatie komt beschikbaar voor de patiënt en heb ik daar invloed op?

Er zitten verschillen tussen de gegevens die een patiënt te zien krijgt bij elektronische en online inzage.

Elektronische inzage

In het geval van elektronische inzage (de PDF) vraagt de wet om een compleet afschrift van het dossier, dus inclusief de S- en O-regels. De enige uitzondering zijn de elementen die de privacy van derden schaden. Daarom is het mogelijk om episodes, contacten en sociale kenmerken handmatig uit te sluiten van deelname.

Online inzage

De richtlijnen voor online inzage (via patiëntportaal en PGO) zijn anders. Die zijn vastgelegd in het OPEN (portaal)/ MedMij (PGO)-programma. Daarin is onder andere afgesproken dat alleen de E- en P-regel van het contact gedeeld worden. Ook voor online inzage is het mogelijk om episodes, contacten en sociale kenmerken handmatig uit te sluiten van deelname.

Correspondentie

De correspondentie komt nog niet beschikbaar per 1 juli, de deadline hiervoor is vanuit het OPEN-programma verplaatst naar 31-12-2020. Op dit moment wordt gewerkt aan een exacte definitie van correspondentie. Zodra daar vanuit het OPEN-programma meer duidelijkheid over is, zullen we dat delen. Er is wel besloten dat correspondentie niet met terugwerkende kracht gedeeld wordt, dus pas vanaf 31-12-2020.

Persoonlijke werkaantekeningen

Dit jaar worden er geen aanpassingen gemaakt in het HIS om ruimte te maken voor persoonlijke werkaantekeningen. Dit is wel onderdeel van het OPEN-programma, maar pas in een later stadium. Aantekeningen in de S- of O-regel worden niet online gedeeld met de patiënt, maar zijn wel onderdeel van de PDF.

Hoe zit het met de AVG?

Het recht op elektronische inzage is vastgelegd in de ‘Wet aanvullende bepalingen verwerking persoonsgegevens in de zorg’ (Wabvpz). Dit is een Nederlandse wet die een aanvulling is op de Europese privacyregels (AVG). De spelregels met betrekking tot AVG veranderen voor huisartsen en Promedico door deze aanvulling niet. Bij Promedico staat informatiebeveiliging en kwaliteit voorop. Naast dat wij AVG compliant zijn, zorgen we dat we altijd up-to-date zijn voor alle relevante NEN-certificeringen.

Wie is verantwoordelijk voor wat?

Promedico moet er zorg voor dragen dat elektronische en online inzage vanuit het HIS mogelijk is. Elektronische inzage is al gerealiseerd met de aanmaak van een PDF van het patiëntdossier. Alle Promedico-ASP gebruikers voldoen daarmee aan de Wabvpz. Wij zorgen ook voor de koppeling met het patiëntportaal (01-07-2020) en ontwikkelen een universele stekker/koppeling naar PGO’s (31-12-2020). Hiermee hebben we vanuit Promedico alles gerealiseerd om te voldoen aan de eisen van online inzage. Leveranciers van patiëntportalen en PGO’s dragen zorg voor de ontwikkeling en onderhoud van de apps en websites.

Wat wordt er van zorgverleners verwacht?

Zorgverleners zijn verplicht om de inzage voor hun patiënten te faciliteren en hen daarover te informeren.

Q&A

Naar aanleiding van de vorige nieuwsbrief zijn er verschillende vragen binnengekomen die we graag met jullie delen. Een aantal antwoorden op vragen hebben we in de tekst hierboven verwerkt. Blijven er nog 2 vragen over die we hieronder beantwoorden.

Komt de online inzage automatisch beschikbaar in het patiëntportaal van Pharmeon?

De nieuwe functionaliteit om het dossier in te zien, komt vanzelf beschikbaar in het portaal van Pharmeon. De praktijk hoeft hier niets voor te doen. Online dossierinzage valt binnen de huidige kosten van het patiëntportaal.

Hoe werkt de koppeling met het PGO?

Voor de PGO-koppeling maken alle HISen een soort stekker. Hiermee kunnen alle gekwalificeerde PGO’s aansluiten op alle gekwalificeerde HISen zonder extra acties vanuit het HIS of de praktijk. Dus als een patiënt na 31-12-2020 (als de PGO-stekker er is) besluit een account op een PGO aan te maken en zijn/ haar dossier op te vragen, dan kunnen zij dit zelf regelen zonder enige tussenkomst van de praktijk. In het HIS is straks te zien op welke datum een patiënt voor het laatst zijn dossier heeft ingezien, maar het is niet nodig patiënten hier apart voor te activeren.

Welke onderwerpen komen de volgende keer aan bod?

In deel 3 gaan we in op de volgende onderwerpen:

  • LSP versus OPEN
  • Rapportages en logging

Lees hier ook deel 1 uit de serie over online dossierinzage.

Vragen?

Deel vragen en opmerkingen met ons via communicatie@promedico.nl. Wij komen daar dan zo snel mogelijk op terug. Vragen en de antwoorden die voor iedereen van belang zijn, delen we uiteraard ook via de nieuwsbrief.

Nieuwsbrief

Blijf op de hoogte

Mis geen enkele update meer en schrijf je in voor onze nieuwsbrief.

Nieuws & blogs

Meer nieuws

Blijf op de hoogte van het laatste nieuws en verhalen. Lees alles over Promedico en onze oplossingen voor apothekers, huisartsen en apotheekhoudende huisartsen.

Masterclasses VDF 2020

Masterclasses VDF 2020

Nog efficiënter (samen)werken en alle functionaliteiten van Promedico-VDF optimaal benutten, dat is waar onze masterclasses op gericht zijn. Al uw vragen worden beantwoord én u bent na het volgen van een masterclass meteen op de hoogte van alle...