Vorige week is er een uitspraak gedaan in de rechtszaak die een huisarts aanspande tegen zijn ICT-dienstverlener. Doordat de back-ups van Promedico-VDF niet juist werden uitgevoerd, verloor de huisartspraktijk alle in het HIS opgeslagen praktijkgegevens. De rechter stelde de ICT-dienstverlener aansprakelijk, Promedico wordt niet verantwoordelijk gehouden.
Eind januari 2016 kwam er een update voor Promedico-VDF beschikbaar. Na de correct uitgevoerde installatie van deze update, heeft de praktijk contact opgenomen met Promedico met een vraag over de ingelezen tarieven. Om deze vraag te beantwoorden, heeft Promedico de huisarts geadviseerd zijn ICT-dienstverlener te vragen de back-up van vóór de update terug te zetten.
Mede doordat een medewerker van de ICT-dienstverlener drie bestanden per ongeluk had verwijderd, bleek de back-up bleek niet leesbaar. Deze kon dus niet worden teruggezet en alle praktijkgegevens, waaronder alle patiëntgegevens, bleken verloren. Volgens de rechter heeft de ICT-dienstverlener niet zorgvuldig gehandeld. Bovendien benadrukte hij dat Promedico specifiek wijst op het belang van een recente back-up.
De rechter geeft aan dat de huisarts duidelijk schade heeft geleden door de fout en de praktijk eist 216.000 euro schadevergoeding van de ICT-dienstverlener. De omvang van de schadevergoeding is nog niet bepaald. Promedico heeft na dit incident ongeveer de helft van de praktijkgegevens boven water weten te halen. Promedico blijft praktijken en ICT-dienstverleners wijzen op het belang van recente en bruikbare updates, zodat soortgelijke situaties niet meer voorkomen.
Om huisartsen zoveel mogelijk te ontzorgen op het gebied van ICT, biedt Promedico sinds januari 2017 in samenwerking met Techni Team VDF as a Service aan. Met deze dienst worden onder andere back-ups en updates volledig verzorgd voor apotheekhoudende huisartspraktijken. Techni Team heeft jarenlange ervaring in de zorg en is gecertificeerd als Zorg Service Provider+.