Apro, het AIS van de toekomst voor apotheek Statenkwartier

Twee jaar geleden nam Anne-Marie Prins-Jacobs met haar compagnon Sietse den Haan de apotheken Statenkwartier en Duindorp over. “Wij willen echt de patiënt centraal stellen”, vertelt Anne-Marie. “Dat wil natuurlijk elke zorgverlener, maar de alsmaar toenemende taken en bijkomende administratieve lasten maken dat niet altijd eenvoudig. Ook de nog niet optimale communicatie tussen zorgverleners, vertroebelt soms goed zicht op de patiënt. Dit is extra inspanning voor ons en kost dus tijd. Tijd die je vaak niet hebt. Wij zijn dan ook erg blij dat Apro ons in apotheek Statenkwartier op vele fronten faciliteert om die patiënt goed in het vizier te houden. Dit nieuwe en toekomstbestendige farmaceutisch zorgsysteem van Promedico laat bijvoorbeeld alle relevante informatie van en over de patiënt in één oogopslag zien.

Direct overzicht in de belangrijkste taken
We zien in één oogopslag precies hoeveel er moet worden aangeschreven, gecontroleerd en uitgevuld. Omdat we digitaal werken, weten we waar het in recept in de pijplijn zit. Pakwerk wordt zo erg efficiënt. Met nazendingen kunnen we meteen alle patiënten in je scherm zien, die dit geneesmiddel nog moeten krijgen. Ook zien we direct hoeveel er open staat voor de bezorger, wie er medicatiebegeleiding moet hebben, etc. Controle van de recepten en de daglijsten handelen we ook in 1 keer af, dat is erg overzichtelijk en scheelt een extra handeling.
Assistentes die ook op onze andere locatie werken, missen daar inmiddels het overzichtelijke dashboard in Apro. Knelpunten zijn meteen duidelijk, dus je kunt makkelijk bijsturen. Voordeel van dat inzicht is dat je ook op een andere plek kunt bijspringen als het druk is. Thuis of in de andere apotheek kunnen we beveiligd inloggen en taken uitvoeren.

Kwalitatiever contact met de patiënt
Een groot voordeel van een digitaal proces is dat we alle bijsluiters direct naar de patiënt kunnen mailen inclusief de instructiefilmpjes. Los van de stapels papier, hoeven we niet meer naar de printer te lopen. We blijven zo in contact met de patiënt aan de balie, hebben makkelijker een gesprek en stellen veel bewuster medicijnen ter hand. De kans dat het fout gaat, wordt kleiner zonder dat het extra tijd kost! Tijdwinst op andere delen van het proces geeft ons de kans om nog meer met de patiënt bezig te zijn. Een mooi voorbeeld is dat het plakken van rugetiketten en barcodes op recepten niet meer nodig is. Dat doe je nu in het systeem – met een digitale paraaf.
Uiteraard is het werken met een nieuw systeem ook een kwestie van wennen. Omdat de complete hele vertrouwde route van een papieren recept verdwijnt, verandert de hele manier van werken. Het implementeren van zo’n grote verandering kost tijd en dat maakt het begin arbeidsintensiever. Maar nugaat het sneller en efficiënter. Wat erg prettig was is, dat Apro gedurende het hele proces altijd beschikbaar geweest is om het team te ondersteunen.

Open systeem zorgt voor betere communicatie
We gaan meer en meer naar een tijd van digitaal communiceren. Apro is volledig gebouwd vanuit een digitale gedachte. Het web-based systeem staat dus open voor communicatie met andere systemen als HIS, ZIS en LSP, waardoor je goed informatie kunt uitwisselen. Handige koppelingen met bijvoorbeeld het Kinderformularium zorgen dat je meteen vanuit je receptregel in Apro de juiste doseerkeuze kunt maken. Ook in koppelingen met andere toepassingen, schakelt Apro snel. Denk bijvoorbeeld aan de nieuwe leidraad medicatieoverdracht 2.0 of de maatregel vanuit de Falsified Medicines Directive van de Europese Commissie.

Met Apro de toekomst in
Apro groeit echt mee met ons als apothekers. Dat ondervind ik aan den lijve. De doorontwikkeling gaat ontzettend snel en gedegen. Sinds onze start in maart 2018 wordt er continu geoptimaliseerd. Zo snel dat er nu een goed systeem staat dat de concurrentie met de andere AIS-sen makkelijk aan kan. De bouwers luisteren goed naar de wensen van de gebruikers, pakken onze feedback echt op en betrekken ons in het ontwikkelproces. Ook wordt er met de gebruikers nagedacht over de toekomstige ontwikkelingen in ons vakgebied en wat Apro daarin voor ons kan betekenen. Met Apro hebben we echt een toekomstbestendig systeem in huis gehaald.

Dit interview verscheen eerder op de website van het Pharmaceutisch Weekblad