Ronald van Ingen is werkzaam als huisarts in Apeldoorn. De praktijk maakt sinds 2011 gebruik van Promedico-ASP. Daarnaast zijn er verschillende koppelingen geïmplementeerd zoals met NHGdoc, Zorgdomein, VIP Calculus voor de facturatie en het patiëntportaal van Pharmeon. “We zijn ook aangesloten op het LSP met een opt-in van 94%.”
Keuze voor Promedico
“De implementatie verliep erg soepel en ook de conversie van de data is probleemloos verlopen. Een modelmigratie.”
“De HRA (Huisartsen Regio Apeldoorn) waar onze praktijk onderdeel van uitmaakt, besloot in 2010 te kiezen voor één HIS. We wilden uniformiteit. Een gezamenlijk systeem om samenwerken en waarnemen voor elkaar mogelijk te maken. De helft van de praktijken maakte al gebruik van het HIS van Promedico. Hun ervaringen en de mogelijkheden hebben ertoe geleid dat we gekozen hebben voor Promedico-ASP.”
Nadat het besluit was genomen, zijn alle praktijken die nog geen gebruik maakten van Promedico in 2014 gemigreerd. “De implementatie verliep erg soepel. Voorafgaand aan de migratie kregen alle gebruikers een training en konden we naar hartenlust oefenen in een testomgeving. Op de dag dat we daadwerkelijk overgingen naar Promedico-ASP was er bij ons in de praktijk begeleiding aanwezig. We kregen een korte instructie, er werden tip & tricks uitgewisseld en we konden alle vragen die we nog hadden stellen. Heel prettig. Dat gaf ons meteen een vliegende start. Ook de conversie van de data is probleemloos verlopen. Een modelmigratie.”
Samenwerken en waarnemen
Inmiddels werken ze nu een paar jaar als HOED met de oplossingen van Promedico. “De doelen die ze voor ogen hadden met de keuze voor één HIS, zijn absoluut bereikt. Samenwerken en vooral elkaar waarnemen is standaard geregeld binnen Promedico-ASP. Daarnaast maken alle praktijken gebruik van dezelfde rapportages die centraal beschikbaar zijn. Denk bijvoorbeeld aan het jaarlijks terugkerende proces van contracteren. Door daar standaard ‘searches’ voor te maken die voor de hele HOED beschikbaar zijn, hoeft niet iedereen elke keer zelf het wiel uit te vinden. Wel zo efficiënt. “Ook waarnemen voor elkaar in geval van ziekte en vakantie is nu goed geregeld doordat dit standaardfunctionaliteit is van Promedico-ASP. Dit kwam ook goed van pas tijdens de coronacrisis. We hebben toen in de regio deze functionaliteit ingezet voor de inrichting van een coronaspoedpost waardoor we sneller en beter patiënten die mogelijk besmet waren, konden helpen.”
Cloudomgeving
“De grootste ‘PRO’ van Promedico-ASP vind ik dat ik overal en altijd kan werken.”
“De grootste ‘PRO’ van Promedico-ASP vind ik dat ik overal en altijd kan werken. Of ik nu op de praktijk ben of thuis, vanaf elke locatie heb ik veilig toegang tot het systeem. Zelfs als ik visites rij. Ik heb een iPad met GSM-kaart bij me waarmee ik direct toegang heb tot het medisch dossier, het consult kan invoeren en zelfs recepten kan voorschrijven. Geen gesjouw meer met dossiermappen en op een later moment verwerken van mijn aantekeningen.” Dat is het voordeel van de cloudgebaseerde omgeving van Promedico-ASP. “Het is ook erg prettig dat we geen omkijken hebben naar het beheer en de updates. Dat wordt allemaal door Promedico voor ons geregeld. Daardoor maken alle gebruikers altijd gebruik van de laatste versie van de software. En doordat het aantal nieuwe releases is verhoogd naar 12 twaalf per jaar, beschikken we nu veel sneller over nieuwe functionaliteit en aanpassingen.”
“Het is ook erg prettig dat we geen omkijken hebben naar het beheer en de updates. Dat wordt allemaal door Promedico voor ons geregeld.”
Naast samenwerken, de waarneemfunctie en de cloudgebaseerde omgeving, is Ronald van Ingen ook erg blij met de manier waarop binnen Promedico-ASP episodes gekoppeld worden. “Dit gaat erg eenvoudig. Zeker met de introductie van episodebundels. Het is ook een belangrijk hulpmiddel bij het opschonen van medische dossiers in het kader van OPEN.”
Natuurlijk heeft Ronald van Ingen ook nog wat wensen op zijn lijstje. Zo zou hij heel graag een koppeling met OZOverbindzorg zien en een integratie met telefonie. “Aan het laatste wordt al hard gewerkt en dat zal de snelheid van werken zeker ten goede komen. Op het moment dat een patiënt belt van een bij ons bekend telefoonnummer worden dan automatisch de gegevens op het scherm getoond. Niet alleen erg prettig voor ons, ook heel ‘patiëntvriendelijk’.
Tip
Ronald van Ingen heeft nog een belangrijke laatste tip: “Zorg voor een goede infrastructuur in je praktijk en volg daarbij de systeemeisen voor Promedico-ASP. Een degelijk netwerk, moderne hardware en toegang tot een goede internetverbinding voorkomt onnodige problemen.”