Operationeel in 7 weken. Een topprestatie!
16 oktober 2020

Slechts vijf weken werkt huisartsenpraktijk De Morgen uit Uden met Promedico-ASP als we huisarts Pieter van Tiel spreken over zijn ervaringen.

 

“Ik wil Promedico een groot compliment maken voor het werk dat zij hebben geleverd. In slechts zeven weken tijd hebben ze de implementatie voor ons geregeld. Inclusief de koppelingen met verschillende externe partijen. Een bijzondere prestatie.”

Terug naar persoonlijke zorg

Pieter van Tiel, Guus Stevens en Sheila Harmsen zijn alle drie al jaren werkzaam als huisarts, waarvan de afgelopen twee jaar samen in gezondheidscentrum Medipark in Uden. “Grootschaligheid werd de afgelopen jaren binnen de zorg steeds belangrijker. Om aan alle eisen van de zorgverzekeraars te kunnen voldoen was je bijna wel genoodzaakt om bij elkaar te gaan zitten. Maar wij misten daarin alle drie de persoonlijke zorg. Dat heeft ons doen besluiten om met zijn drieën verder te gaan. Kleinschaliger met meer aandacht voor persoonlijk contact en zorg.”

Bij een nieuwe praktijk hoort ook een nieuw pand. “Bij de indeling hebben we rekening gehouden met de ervaringen uit de coronacrisis eerder dit jaar. Dus veel ruimte om voldoende afstand te houden. Maar er is ook veel aandacht besteed aan de techniek. Voldoende bandbreedte voor alle IT en een compleet nieuwe VoIP telefooncentrale.”

Met de start van de nieuwe praktijk werd ook gezocht naar een nieuw huisartsinformatiesysteem (HIS). Er werd gekeken naar een systeem dat beter past bij hun manier van werken. Gebruiksvriendelijk en een systeem waarvoor geen zware hardware nodig is. De keus viel op Promedico-ASP.

Uitdaging

“We hadden maar zeven weken voor de implementatie. Dat leek bijna onmogelijk, maar het is gelukt!”

De grootste uitdaging was het overzetten van de patiëntgegevens. De vorige leverancier bleek niet in staat om een volledige export te draaien. Met man en macht hebben alle betrokkenen zich ingezet om het toch voor elkaar te krijgen. “We hebben via MEDOVD handmatig 95% van de patiëntdossiers een voor een geëxporteerd en daarna handmatig in Promedico-ASP geïmporteerd. We hebben daar in totaal 3,5 week over gedaan. Inclusief de weekenden. De resterende dossiers willen we voor het einde van het jaar overzetten. Het was een heel karwei maar het was het waard.”

De Pro’s van Promedico-ASP

De praktijk werkt nu vijf weken met ASP en is erg tevreden.

“Promedico-ASP is opgezet vanuit gebruikersperspectief. Het dwingt ons niet een proces te volgen dat niet aansluit bij hoe wij werken. Heel gebruikersvriendelijk, efficiënt en snel. Aan het einde van de werkdag zijn we ook echt klaar.”

De grootste Pro van ASP vindt Pieter van Tiel echter het plaats onafhankelijk werken. “Via een browser log je veilig in. Zware pc’s op locatie zijn dus niet nodig. Dat is vooral in de situatie waarin we nu zitten, erg prettig. Zo doe ik nu regelmatig een digitaal inloopspreekuur vanaf huis. We hebben daarvoor een app (www.mecure.app) laten maken. Patiënten kunnen zonder een afspraak te maken, ‘digitaal’ binnenlopen. Ze zien hoeveel er vóór hen zijn en ze krijgen een signaaltje als ze bijna aan de beurt zijn. Ideaal want met standaard beeldbelapplicaties haken ze al snel af als ze niet direct contact krijgen. Ik kan vanaf elke plek dit spreekuur draaien, maar dat werkt alleen omdat ik ook overal toegang tot Promedico-ASP heb.”

Als laatste belangrijke pluspunt noemt Pieter van Tiel de Griepmodule. Bijna zonder handleiding te gebruiken. Het neemt je in stappen mee door het hele proces. Je kunt er eigenlijk niks mis aan doen.

Wensen

Natuurlijk zijn er ook nog wat wensen. Zou zouden ze graag de medische overzichtsinformatie van een patiënt in beeld hebben als ze een nieuw deelcontact aanmaken. “We hebben niet alle informatie van een patiënt in ons hoofd, dus dan is het fijn als je het tegelijkertijd in beeld ziet staan.” Verder vindt Pieter van Tiel de projectmodule wat minder logisch. “Als je een query wilt maken die afwijkt van de standaarden, ben je wel even aan het puzzelen.“

Tips

“We zijn heel goed begeleid door de mensen van Promedico, maar als je meer voorbereidingstijd hebt, dan is dat wel aan te bevelen”, zegt Pieter van Tiel. Wat hen wel enorm heeft geholpen snel wegwijs te worden is de hulp van gebruikers. “We hebben een paar dagen assistentes van een andere praktijk uit Uden over de vloer gehad. Ze gebruiken al langer Promedico-ASP en hebben hun kennis en ervaring met ons gedeeld. Terwijl onze mensen aan het werk waren, liepen zij rond om vragen te beantwoorden en tips te geven. Daardoor waren we binnen een paar dagen helemaal up-and-running. Als je die kans hebt, dan zou ik dat zeker aanbevelen.”

Pieter van Tiel

Pieter van Tiel

Huisarts

Huisartsenpraktijk De Morgen

De klant aan het woord

Meer verhalen

Je vindt hier nog meer verhalen van onze klanten. Ze vertellen openhartig over hun ervaringen met onze oplossingen.

Succesverhaal apotheekgroep Maastricht – Apotheek Heer

Succesverhaal apotheekgroep Maastricht – Apotheek Heer

APOTHEEK HEER Werkt met:APRO Plus, incl.Track & Trace. Apotheek Heer houdt met APRO meer tijd over voor de zorg van patiënten Als apotheekgroep van drie apotheken in Maastricht is apotheek Heer samen met Straver en Heerderrein overgestapt van...

Tijdwinst met APRO Plus

APOTHEEK GROENVELD AIS in gebruik: APRO Plus met Track & TraceIn 2019 is Jack Wolters,...

Nieuwsbrief

Blijf op de hoogte

Regelmatig versturen we nieuwsbrieven afgestemd op apothekers, huisartsen of apotheekhoudende huisartsen. Schrijf je nu in en blijf op de hoogte van de laatste trends en ontwikkelingen.

Aanmelden