‘VDF as a Service’, oftewel VAAS, is een service van Promedico en ICT dienstverlener Techni Team die gebruikers van Promedico-VDF volledige ontzorging op het gebied van hardware biedt. Gebruikers van deze service hebben geen omkijken meer naar al hun hardware-gerelateerde vragen, zoals inkoop, onderhoud en aansluitingen. Daarnaast hebben gebruikers dankzij VAAS één aanspreekpunt voor al hun hard- en software vragen, worden back-ups en updates volledig verzorgd, stamtabellen automatisch in Promedico-VDF geladen en zijn VAAS-klanten er nu én in de toekomst van verzekerd dat ze automatisch aan alle eisen die aan zorgsystemen en netwerken worden gesteld voldoen. Het zijn zomaar een paar van de voordelen van VAAS. De service wordt inmiddels al bijna een jaar met succes aangeboden aan apotheekhoudende huisartsenpraktijken waar het HIS Promedico-VDF wordt gebruikt. Peter Tichelaar is praktijkhoudend huisarts van huisartsenpraktijk Tichelaar in Kloosterhaar waar kort na de introductie werd overgegaan op VAAS en deelt zijn ervaringen.
De komst van VAAS was volgens Tichelaar meer dan welkom. De praktijk ondervond namelijk al enige tijd problemen, onder andere met betrekking tot de performance van VDF doordat VDF draaide op de lokale server. Met VDF 10 werd de frustratie en ergernis hierover zo groot dat de praktijk zelfs overwoog een ander HIS te zoeken. Gelukkig diende VAAS zich toen aan, de praktijk besloot ervoor te gaan en heeft sindsdien geen moment spijt gehad, zo vertelt Tichelaar: “We zijn heel tevreden over VAAS, de service is goed; het ontzorgt ons echt, dat is heel belangrijk. De performance van VDF is nu ook goed en doordat ook alle apparatuur in beheer van Techni Team is heb ik nergens meer omkijken naar.”
Ontzorgen
‘Ontzorgen’ dat is het sleutelwoord van VAAS. Doordat de gegevens voor VAAS gebruikers naar het datacenter worden gestuurd doormiddel van een beveiligde private verbinding (niet over het internet) zijn gebruikers verzekerd van een goede performance. Van een lokale server is geen sprake meer en doordat Techni Team al het onderhoud en beheer regelt en hierbij ook preventief te werk gaat worden veel problemen voorkomen. Deze manier van werken is uniek en mogelijk door de nauwe samenwerking tussen Promedico en Techni Team. Door deze samenwerking kan Techni Team, als hardware leverancier, perfect anticiperen op alles omtrent de software van Promedico-VDF. Daarnaast zorgt het feit dat de service werkt als een abonnement, waarbij voor een vast bedrag per maand alles wordt geregeld wat er nodig is op het gebied van hardware, ervoor dat eventuele problemen snel worden opgelost. Volgens Tichelaar zijn er hierdoor eigenlijk nog maar weinig dingen waar de praktijk tegen aanloopt en als er dan toch wat aan de hand is, is er “geen gedoe meer; één telefoontje is genoeg en dan wordt het al opgelost.”
De overstap naar VAAS zorgde er daarnaast voor dat de praktijk gebruik kon gaan maken van een aantal functies die het systeem in de oude constructie, op een lokale server bij een andere hardware leverancier, niet aankon. “Wij wilden bijvoorbeeld graag beginnen met local filling en pro actief herhalen en dat zijn dingen die we nu gewoon kunnen doen.” Ook op het gebied van back-ups en beveiliging liggen volgens Tichelaar veel voordelen. “Alles wordt automatisch dubbel geback-upt en ook naar de beveiliging hebben we geen omkijken.”
Abonnement
De kosten voor VAAS hebben dus een andere vorm. Door deze maandelijkse abonnementskosten lijkt het voor sommige praktijken alsof ze duurder uit zullen zijn doordat ze maandelijks een bedrag aan Techni Team betalen, ook wanneer er die maand niks gedaan hoeft te worden op het gebied van hardware. Maar, wanneer er wel iets vervangen moet worden of Techni Team meermaals moet langskomen om iets op te lossen zitten hier geen extra onverwachte kosten aan verbonden. Uiteindelijk zorgt de service er hierdoor op lange termijn voor dat er zowel tijd als geld wordt bespaard. Voor de praktijk van Tichelaar leken de kosten initieel ook hoger uit te vallen in vergelijking met een stand alone hardware systeem. Maar, zo vertelt Tichelaar: “Als je alles doorrekent ben je uiteindelijk goedkoper uit. De investering is het zeker waard. De service die je ervoor terugkrijgt zorgt er daarnaast ook voor dat je veel tijd en gedoe bespaart. Voor ons is het een hele vooruitgang geweest.”
Meer weten?
In 2020 werd de dienst verfijnd en is nu beschikbaar als VAAS2020. Benieuwd naar wat voor jullie praktijk kan betekenen? Kijk hier voor meer informatie.