Kees van Blooijs is al ruim dertig jaar apotheekhoudende huisarts in Leimuiden. Vanaf het begin maakt hij binnen zijn praktijk gebruik van Promedico-VDF. Op 1 juli draagt hij het stokje over aan Farshid Afsharzada. We spraken hem over zijn leven als huisarts en natuurlijk ook over zijn ervaringen met VDF.
“Na mijn dienstplicht en een korte carrière als arts op een booreiland, wilde ik graag als huisarts aan de slag. Ik woonde op dat moment met mijn vrouw en kind in een appartement in Alphen aan de Rijn. Een praktijk in Leimuiden was een lot uit de loterij.”
Geen gespreid bedje
De praktijk bleek echter niet meer dan een kaartenbak met patiënten te zijn. “Ik kwam niet bepaald in een gespreid bedje terecht. We hebben alles vanaf het begin moeten opbouwen. Zelfs een pand zat niet bij de overname inbegrepen”, vertelt Kees van Blooijs. Doordat er op dat moment nog een vestigingsbeleid in de gemeente van toepassing was, moest hij ook goedkeuring van het gemeentebestuur krijgen voordat hij zich definitief mocht vestigen. “Het was uiteindelijk een heel traject, maar het goede nieuws was wel dat we een stuk grond toegewezen kregen waar we onze praktijk met woonhuis mochten bouwen. Totdat dat allemaal klaar was, konden we aan de overkant van de straat een portakabin plaatsen waarin we praktijk en apotheek tijdelijk konden huisvesten.”
Alles moest van nul opgebouwd worden. Zo benaderde hij Brocacef om de apotheek op te bouwen. Ze ondersteunden hem met het opzetten van een voorraad en hielpen hem zelfs bij het plaatsen van stellingen.
Kennismaking met Promedico
Het gebruik van IT in de huisartsenpraktijk stond eind jaren 80 nog in de kinderschoenen. “Apotheken waren wel al verder”, vertelt Kees van Blooijs. “Toch ging ik op zoek naar een bredere oplossing die paste bij een apotheekhoudende huisarts. Ik kwam uit bij Promedico.” Hij zal nooit vergeten dat zijn contactpersoon bij Promedico voorstelde om voor een demo naar zijn huis in Alphen aan de Rijn te komen. “Laptops waren er toen nog niet, maar voor een demo was er natuurlijk wel een computer nodig. En die waren niet klein kan ik je vertellen. De 40 MB Victor computer was een grote kast met een extra slot voor een cassette van 40 MB. Met een los, log zwart-wit scherm. Hij had alles bij zich. Ik kan het me niet herinneren, maar hij zal wel een steekkarretje nodig gehad hebben om alles vanuit zijn auto bij mij binnen te krijgen. Privé had ik me nog nooit eerder een computer kunnen veroorloven, dus dit was de eerste kennismaking met deze high tech!”
“Tot op de dag van vandaag sta ik nog altijd achter mijn keuze voor Promedico-VDF”
Maar de demo in Alphen kreeg een vervolg. Kees van Blooijs koos voor Promedico-VDF. “Ik heb nooit spijt gehad. Het was een flinke investering toentertijd, maar tot op de dag van vandaag sta ik nog altijd achter mijn keuze. Ik was zelfs zo enthousiast dat ik later ook de toenmalige andere apotheekhoudende huisarts in Leimuiden, over heb gehaald over te stappen naar VDF. Dat is zeker heel handig gebleken.”
Ontwikkelingen
Avonden zijn Kees van Blooijs en zijn vader bezig geweest met het invoeren van de patiëntgegevens in Promedico-VDF. “Op dat moment konden we alleen de medicatie van patiënten in het systeem kwijt. Op twee NEC matrixprinters drukten we de etiketten en de kettingformulieren. De facturen draaiden we elke maand voor de zorgverzekeraar en particuliere patiënten op papier uit. De nieuwe taxe werd maandelijks opgestuurd en moest je zelf inlezen: eerst vanaf een floppy, daarna vanaf een diskette en weer later vanaf een cd. Daar kregen we aanvankelijk zelfs een bonus voor”, vertelt Kees van Blooijs. “Ik ben geïnteresseerd in ICT. In 1991 heb ik al een netwerk in het nieuwe praktijkpand aangelegd zodat we op meerdere plekken een computer konden aansluiten. Ik wilde graag zoveel mogelijk automatiseren. Een SOEP-systeem was er alleen nog niet. Pas halverwege de jaren negentig konden we ook medische gegevens in VDF verwerken. Ik denk dat Promedico daarmee een voorloper was. Alleen de informatie uit de tijd dat ik nog verloskunde deed – de eerste elf jaar van mijn carrière als apotheekhoudende huisarts – heb ik nooit kunnen digitaliseren.”
Er is de afgelopen jaren veel veranderd. Niet alleen de mogelijkheden van Promedico-VDF zijn enorm uitgebreid, ook zijn er diverse koppelingen met systemen van derde partijen geïntroduceerd. “Wij maken gebruik van de koppeling met het boekhoudsysteem van Twinfield en het elektronische kassasysteem Octopus. Dat werkt heel goed. Oplossingen ontwikkeld door partijen met specifieke kennis, maar met Promedico-VDF als centrale systeem. Heel efficiënt.”
Hosting
De laatste wijziging op ICT-gebied is de overgang naar VaaS geweest begin 2020. “Onze systemen draaiden nog op Windows 7, dus waren nodig aan vervanging toe aangezien deze versie niet meer wordt ondersteund. We hebben er toen voor gekozen onze ICT onder te brengen bij een hosting-partij. VaaS (VDF as a Service) noemen ze dat bij Promedico”, legt Kees van Blooijs uit.
“Ik zou iedereen willen adviseren dit te doen. Je hebt geen omkijken meer naar het uitvoeren van back-ups en updates. Dat wordt allemaal voor je geregeld.”
“Bovendien kan ik nu vanaf huis – ik woon inmiddels niet meer bij de praktijk – heel eenvoudig inloggen. Ik kan dus zelf bepalen wanneer ik bijvoorbeeld mijn administratie doe. En in de afgelopen periode bleek het ook heel praktisch.”
Stokje overdragen
Op 1 juli draagt hij het stokje over aan zijn opvolger Farshid Afsharzada. “Hij is nu waarnemer en heeft laten zien echt betrokken te zijn bij patiënten, net als wij. Dat was voor ons heel belangrijk. Voor onze patiënten maar ook voor de andere medewerkers van de praktijk. Hij blijft ook gebruikmaken van Promedico-VDF dus ook op dat gebied gaat er niet veel veranderen.”
Helpdesk promedico
Kees van Blooijs blijft waarnemend huisarts, maar niet vast in de praktijk. Voorlopig hoopt hij daarom zijn registratie als huisarts nog te behouden. “Ik kan incidenteel natuurlijk waarnemen in deze praktijk of elders, maar ik vind dat Farshid zijn eigen weg moet gaan. Voor vragen ben ik uiteraard altijd beschikbaar!” Ook op het gebied van ICT, maar hij verwacht dat dit niet vaak nodig zal zijn: “Farshid is een hele slimme man. Die hoef ik niet veel te vertellen. En komt hij er niet uit, dan kan hij voor vragen natuurlijk ook altijd terecht bij de helpdesk van Promedico.
“De helpdesk van Promedico draait goed. Je krijgt snel iemand aan de lijn, ze nemen de tijd voor je en je wordt kundig geholpen. Mijn complimenten.”